Giới thiệu
Động lực chính tôi viết bài này là từ một cuộc trò chuyện của tôi với vị giám sát người Do Thái Chính thống giáo của tôi. Chúng tôi đã có nhiều cuộc thảo luận về thần học và các vấn đề “cấm kỵ” khác tại nơi làm việc. Trong các cuộc thảo luận, tôi đã tìm thấy rằng Cơ đốc giáo và Do Thái Chính Thống Giáo dạy các khái niệm tương tự liên quan đến đạo đức và thần học (sự khác biệt rõ ràng là về Đấng Mê-si). Trong một cuộc trò chuyện, tôi đã rất ngạc nhiên khi biết rằng luân hồi là một học thuyết được chấp nhận bởi người Do Thái Chính Thống. Trong thực tế, một tuyên bố của Rabbi Do Thái Chính Thống Giáo, lãnh đạo của Chính thống giáo lớn nhất nền chính trị Israel, gần đây đã tác động đáng kể trên toàn thế giới. Theo các Rabbi, tất cả sáu triệu người Do Thái bị giết trong cuộc tàn sát của Đức Quốc xã là những người tội lỗi, những người được đầu thai, ít nhất là một phần trong số đó, để chuộc tội lỗi của họ từ quá khứ
Trong sự cố gắng để bảo vệ giáo lý của Cơ đốc giáo chống lại thuyết luân hồi, tôi thấy rằng tôi không thể tìm thấy một câu Kinh Thánh nào trong Cựu ước chống lại thuyết luân hồi. Tuy nhiên, tôi cho rằng phải có một số câu, kể từ khi đó tôi biết rằng Cơ đốc nhân có thể tìm thấy trong Cựu Ước hầu như tất cả các học thuyết.
Khoa học bác bỏ thuyết luân hồi
Khái niệm về thuyết luân hồi được chấp nhận rộng rãi giữa những người ngoài Cơ đốc giáo, có lẽ bởi vì nó thu hút nhiều người muốn tin rằng họ sẽ được cung cấp một cơ hội thứ hai trong trường hợp họ không thể đạt được một chuẩn mực nào đó trong đời này. Cơ đốc giáo chống lại thuyết luân hồi bởi vì nó là không cần thiết, vì ai cũng có thể “đạt được chuẩn mực” chỉ đơn giản là thông qua một hành động quyết định đặt đức tin vào Chúa Giêsu. Khoa học bác bỏ thuyết tái sinh là khá đơn giản. Do sự bùng nổ dân số, những người hiện đang sống trên trái đất nhiều hơn là những người đã từng sống trên trái đất trong toàn bộ lịch sử của nhân loại. Nói cách khác, hơn một nửa những người đã từng sống trên trái đất chưa bao giờ chết dù chỉ một lần! Đơn giản là không đủ linh hồn người chết để quay trở lại lần thứ hai. Điều này không hoàn toàn loại bỏ thuyết luân hồi, nhưng làm hạn chế mức độ của nó, đặc biệt là đối với những người đã tuyên bố đã từng sống nhiều lần trước đó. Tuy nhiên, một số người tin rằng linh hồn có thể được đầu thai thành động vật hoặc đầu thai từ động vật. Trong trường hợp đó, nhiều người có thể đã từng làm con ếch trước khi được làm hoàng tử.
Tân Ước nói gì?
Đầu tiên hãy nhìn vào những gì Tân Ước. Câu Kinh thánh được trích dẫn nhiều nhất chống lại thuyết luân hồi là từ một cuốn sách của Do Thái:
“Theo như đã định cho loài người phải chết một lần, rồi chịu phán xét” (Hê-bơ-rơ 9:27)
Rõ ràng, nếu một người chết chỉ một lần, sau đó anh ta không có thể được đầu thai. Những đúc kết khác về thuyết luân hồi đến từ Chúa Giêsu. Trong mô tả của Ngài về người ăn xin La-xa-rơ và người giàu có, Chúa Giê-su chỉ ra rằng người đàn ông giàu có đã không thể làm bất cứ điều gì cho số phận của mình (đau khổ đời đời trong địa ngục). Mục đích của luân hồi là cho phép mọi người một cơ hội thứ hai ở thiên đàng hay niết bàn. Trong những lời dạy của Chúa Giêsu, Ngài chỉ ra rằng mọi người sẽ chỉ có một cơ hội để có được sự sống đời đời, nếu không họ phải chịu hình phạt đời đời:
“Nếu tay hay là chân ngươi làm cho ngươi sa vào tội lỗi, hãy chặt và ném nó cho xa ngươi đi; vì thà ngươi què chân hay là cụt tay mà vào nơi hằng sống, còn hơn là đủ cả hai tay hay là hai chân mà bị quăng vào lửa đời đời.” (Ma-thi-ơ 18:8)
“Kế đó, Ngài sẽ phán cùng những người ở bên tả rằng: Hỡi kẻ bị rủa, hãy lui ra khỏi ta; đi vào lửa đời đời đã sắm sẵn cho ma quỉ và những quỉ sứ nó.” (Ma-thi-ơ 25:41)
“Rồi những kẻ nầy sẽ vào hình phạt đời đời, còn những người công bình sẽ vào sự sống đời đời.” (Ma-thi-ơ 25:46)
“Nó bèn lại đi, đem về bảy quỉ khác dữ hơn nó nữa, cùng vào nhà đó mà ở; vậy, số phận người ấy sau lại xấu hơn trước. Dòng dõi dữ nầy cũng như vậy.” (Ma-thi-ơ 12:45)
“Nó bèn đi rủ bảy quỉ khác dữ hơn mình vào nhà mà ở; vậy, số phận người nầy lại khốn khổ hơn phen trước.” (Lu-ca 11:26)
Những lá thư Tân Ước cũng chỉ ra rằng những người không ăn năn cuối cùng sẽ phải chịu chung một số phận không hề dễ chịu Vì vậy, cơ đốc giáo tuyên bố rằng thuyết luân hồi là hoàn toàn sai.
Cựu Ước nói gì?
Cựu Ước thực sự không nói rõ ràng về số phận của người chết, có khả năng có thể luân hồi chăng? Trái ngược với những gì tôi đã suy nghĩ ban đầu, Cựu Ước không im lặng về vấn đề này, nhưng cho chúng ta một quan điểm rất rõ ràng về đề tài này. Nhiều câu Kinh Thánh Cựu Ước khẳng định rằng người chết không quay trở lại đất của người sống nữa. Cựu Ước cũng khẳng định rằng mỗi người đều có một số phận đời đời sau khi chết.
Những lý lẽ mạnh nhất chống lại thuyết luân hồi được tìm thấy trong sách Gióp, trong đó tuyên bố nhiều lần rằng người chết không quay trở lại đất của người sống:
“Mây tan ra và đi mất thể nào, kẻ xuống âm phủ không hề trở lên, cũng thể ấy. Họ không hề trở về nhà mình nữa, và xứ sở người chẳng còn biết người.” (Gióp 7:9-10)
“Khi còn xanh tươi chưa phải phát, thì đã khô trước các thứ cỏ khác. Đường lối kẻ quên Đức Chúa Trời là như vậy: Sự trông cậy kẻ không kính sợ Đức Chúa Trời sẽ hư mất.” (Gióp 8:12-13)
“Trước khi tôi đi đến xứ tối tăm và bóng sự chết, không hề trở lại.” (Gióp 10:21)
“Nước hồ chảy mất đi, sông cạn và khô: cũng vậy, loài người nằm, rồi không hề chỗi dậy: người chẳng hề thức dậy cho đến khi không còn các từng trời, và chẳng ai sẽ khiến cho người tỉnh lại khỏi giấc ngủ mình.” (Gióp 14:10-12)
“Vì ít số năm còn phải đến. Rồi tôi sẽ đi con đường mà tôi chẳng hề trở lại.” (Gióp 16:22)
Tôi đã nghe nói rằng một số giáo sĩ Do Thái giải thích những câu từ Gióp chỉ phủ nhận sự sống lại chứ không phủ nhận sự đầu thai. Tuy nhiên, Gióp không đề cập đến sự sống lại, ông đặc biệt đề cập đến trở về nhà của mình hoặc vị trí của mình. Ngoài ra, lúc đó Gióp khẳng định sự sống lại, kể từ khi làn da của mình bị hủy diệt ông sẽ nhìn thấy Thiên Chúa trong thân xác của mình.
“Sau khi da tôi, tức xác thịt nầy, đã bị tan nát, bấy giờ ngoài xác thịt tôi sẽ xem thấy Đức Chúa Trời.” (Gióp 19:26)
Sách Gióp cũng chứa các lý lẽ được sử dụng như bằng chứng hỗ trợ thuyết luân hồi:
“Đức Chúa Trời có giải cứu linh hồn tôi khỏi sa xuống hầm, và sự sống tôi sẽ thấy ánh sáng. Kìa, các việc ấy Đức Chúa Trời làm cho loài người đến hai lần, hoặc ba lần, đặng khiến linh hồn người trở lại khỏi cái hầm, hầu cho người được ánh sáng kẻ sống chiếu vào cho.” (Gióp 33:28-30)
Chương này dường như để hỗ trợ sự luân hồi. Tuy nhiên, quan điểm của Ê-li-hu, không nhất thiết phải chính xác. Ví dụ, Ê-li-hu nói trong chương 36 rằng Chúa đánh giá bất công với Gióp, Chúng tôi biết điều này là sai, bởi vì nó là Sa-tan, người đã gây ra tất cả các nghịch cảnh xảy ra với Gióp. Trong chương 1, Chúa nói về Gióp “Ngươi có nhìn thấy Gióp, tôi tớ của ta chăng; nơi thế gian chẳng có người nào giống như nó, vốn trọn vẹn và ngay thẳng, kính sợ Đức Chúa Trời, và lánh khỏi điều ác?” (Gióp 1:8). Ngoài ra, ở cuối bài phát biểu của Ê-li-hu, ở Chương 38, Chúa nói với Gióp rằng: “Kẻ nầy là ai dám dùng các lời không tri thức, Mà làm cho mờ ám các mưu định ta?” (Gióp 38:2). Với phản ứng như vậy của Chúa, tôi không chắc rằng chúng ta phải chấp nhận tất cả mọi thứ Ê-li-hu nói là đúng.
Kết luận
Sự luân hồi là một niềm tin phổ biến trong “tinh thần” của nhiều người, và thường được phổ biến tại hầu hết các tôn giáo lớn. Nó được phổ biến như vậy bởi vì mọi người muốn tin rằng họ sẽ được cung cấp một cơ hội thứ hai nếu họ “thất bại” trong cuộc sống đầu tiên của họ. Trong Do Thái giáo, nơi mà sự cứu rỗi là dựa trên việc “làm điều tốt,” thì người ta có thể bị lên án khá dễ dàng chỉ bằng việc phạm một số sai lầm lớn trong cuộc sống của mình. “Hy vọng” về sự tái sinh cung cấp một lối thoát từ một Thiên Chúa, Đấng luôn đòi hỏi sự công bình. Tuy nhiên, cả Cựu Ước và Tân Ước không đề cập tái sinh như là một tùy chọn mà Thiên Chúa lựa chọn để sử dụng. Tại sao Thiên Chúa không cho phép một cơ hội thứ hai cho những người phạm sai lầm về nỗ lực đầu tiên của họ? Câu trả lời là khá đơn giản. Sự cứu rỗi là một món quà miễn phí cho tất cả những ai muốn nó. Nó đòi hỏi sự ăn năn chỉ từ cuộc sống trước đây của bạn (thừa nhận bạn đã sai và muốn thay đổi) và niềm tin trong công việc đã hoàn thành của Chúa Giêsu trên thập tự giá để chuộc tội lỗi của bạn. Bất cứ ai cũng có thể được cứu thông qua phúc âm (một tin tốt lành) của Chúa Giêsu. Đừng mong đợi một cơ hội thứ hai để đi đến thiên đàng. Hôm nay là ngày cứu rỗi!
Does the Bible and Science Support Reincarnation?

Introduction
My primary impetus in doing this page was from a conversation I had with my Orthodox Jewish supervisor. We have had many discussions about theology and other subjects that are "taboo" in the workplace. In these discussions, I have found that Christianity and Orthodox Judaism teach similar concepts regarding morality and even theology (with obvious differences about who the Messiah is). In one conversation, I was very surprised to learn that reincarnation is a doctrine accepted by Orthodox Jews. In fact, a statement by Rabbi Ovadia Yosef, the leader of the largest ultra-Orthodox Israeli political party, recently caused considerable stir throughout the world. According to the Rabbi, all of the six million Jews killed in the Nazi Holocaust were sinners who were reincarnated, at least in part, to atone for their sins from a past life.1
In trying to defend the Christian doctrine opposing reincarnation, I found that I was unable to think of even one Old Testament verse that disputed reincarnation. However, I assumed that some verses must exist, since I have found that virtually all Christian doctrines can be found in the Old Testament.
A scientific rebuttal to reincarnation
The concept of reincarnation is widely accepted among non-Christians, probably because it appeals to many who would like to believe that they would be given a second chance in case they failed to make the grade in this life. Christianity disputes reincarnation because it is unnecessary, since anybody can "make the grade" simply through an act of their own will through faith inJesus Christ. The scientific rebuttal to reincarnation is quite simple. Because of the population explosion, more people are currently living on the earth than have ever lived on the earth for the entire history of humankind. In other words, over half of the people who have ever lived on earth have never died even once! There simply are not enough dead souls to go around for a second time. This does not absolutely eliminate reincarnation, but it does severely restrict its extent, especially for those who have claimed to have lived several times before. However, some people believe that souls can be reincarnated into or from animals. In that case, it is possible that many people have been frogs before they became princes.
What the New Testament says
Let's look at what the New Testament says first. The most quoted verse disputing reincarnation is from the book of Hebrews:
And inasmuch as it is appointed for men to die once and after this comes judgment, (Hebrews 9:27)
Obviously, if a person dies only once, then he can't be reincarnated. Other refutations of reincarnation came from Jesus. In His description of Lazarus the beggar and the rich man, Jesus indicated that the rich man was unable to do anything about his fate (eternal torment in Hell).2Reincarnation is supposed to allow a person a second chance at heaven or nirvana. Jesus, in His teachings, indicated that people would have only one chance to obtain eternal life, otherwise suffer eternal punishment:
If your hand or your foot causes you to sin cut it off and throw it away. It is better for you to enter life maimed or crippled than to have two hands or two feet and be thrown into eternal fire. (Matthew 18:8)
"Then he will say to those on his left, 'Depart from me, you who are cursed, into the eternal fire prepared for the devil and his angels. (Matthew 25:41)
"Then they will go away to eternal punishment, but the righteous to eternal life." (Matthew 25:46)
"Then it goes and takes with it seven other spirits more wicked than itself, and they go in and live there. And the final condition of that man is worse than the first. That is how it will be with this wicked generation." (Matthew 12:45)
" Then it goes and takes seven other spirits more wicked than itself, and they go in and live there. And the final condition of that man is worse than the first." (Luke 11:26)
The New Testament letters also indicate that unrepentant people would suffer a final, unpleasant fate.3 Therefore, it is widely accepted by Christians that the New Testament declares reincarnation to be false.
What the Old Testament says
Is the Old Testament really so unclear about the fate of the dead that reincarnation is a possibility? Contrary to what I had originally thought, the Old Testament is not silent on the issue, but provides a clear stance on the subject. Many Old Testament verses affirm that the dead do not return to the land of the living.4 The Old Testament also affirms that people will enter into an eternal destiny after death.5
The strongest argument against reincarnation comes from the book of Job, which declares several times that the dead do not return to the land of the living:
"When a cloud vanishes, it is gone, So he who goes down to Sheol does not come up. "He will not return again to his house, Nor will his place know him anymore. (Job 7:9-10)
While still growing and uncut, they wither more quickly than grass. Such is the destiny of all who forget God; so perishes the hope of the godless. (Job 8:12-13)
Before I go-- and I shall not return-- To the land of darkness and deep shadow; (Job 10:21)
But man dies and is laid low; he breathes his last and is no more. As water disappears from the sea or a riverbed becomes parched and dry, so man lies down and does not rise; till the heavens are no more, men will not awake or be roused from their sleep. (Job 14:10-12)
"For when a few years are past, I shall go the way of no return. (Job 16:22)
I have heard that certain rabbis interpret the verses from Job as denying resurrection rather than reincarnation. However, Job could not be referring to resurrection, since he specifically refers to returning to his house or his place. In addition, at one point, Job affirms resurrection, since his skin will be destroyed yet he will see God in his flesh.
I know that my Redeemer lives, and that in the end He will stand upon the earth. And after my skin has been destroyed, yet in my flesh I will see God; (Job 19:26)
The book of Job also contains the main argument used as evidence supporting reincarnation:
'He has redeemed my soul from going to the pit, And my life shall see the light.' Behold, God does all these oftentimes with men, To bring back his soul from the pit, That he may be enlightened with the light of life. (Job 33:28-30)
This chapter does seem to support reincarnation. However, the opinion is that of Elihu, whose speech is not necessarily accurate. For example, Elihu says in chapter 36 that God is judging Job because of unrighteousness.6 We know this is wrong, because it was Satan who caused all the adversity to happen to Job.7 In chapter 1, God said of Job, "Have you considered My servant Job? For there is no one like him on the earth, a blameless and upright man, fearing God and turning away from evil."8 In addition, at the end of Elihu's speech, in Chapter 38, God says that Job's friends "counsel by words without knowledge."9 Given God's response, I'm not sure we are to accept everything Elihu says as being true.
Conclusion 
Reincarnation is a popular belief among many "spiritual" people, and is commonly held in most major religions. It has such popularity because people would like to believe that they will be given a second chance if they "blow it" in their first life. In Judaism, where salvation is based upon "being good," one could be condemned quite easily by making some major mistakes in his life. The "hope" of reincarnation provides an escape from a God who demands righteousness. However, both the Old and New Testaments do not leave reincarnation as an option that God chose to use. Why would God not allow a second chance for those who made mistakes on their first attempt? The answer is quite simple. Salvation is a free gift for all who want it. It requires only repentance from your former life (admitting you were wrong and wish to change) and belief in the completed work of Jesus Christ on the cross to atone for your sins. Anyone can be saved through the gospel (good news) of Jesus Christ. Don't expect a second chance to go to heaven. Today is the day of salvation!
References 
- Israeli rabbi stirs uproar by saying Holocaust victims were reincarnated sinners (AP, August 6, 2000).
- Luke 16:19-31. 'And besides all this, between us and you a great chasm has been fixed, so that those who want to go from here to you cannot, nor can anyone cross over from there to us.' (Luke 16:26)
- And these will pay the penalty of eternal destruction, away from the presence of the Lord and from the glory of His power, (2 Thessalonians 1:9)
Therefore leaving the elementary teaching about the Christ, let us press on to maturity, not laying again a foundation of repentance from dead works and of faith toward God, of instruction about washings, and laying on of hands, and the resurrection of the dead, andeternal judgment. (Hebrews 6:1-2)
And angels who did not keep their own domain, but abandoned their proper abode, He has kept in eternal bonds under darkness for the judgment of the great day. (Jude 1:6)
In a similar way, Sodom and Gomorrah and the surrounding towns gave themselves up to sexual immorality and perversion. They serve as an example of those who suffer thepunishment of eternal fire. (Jude 1:7) - "But now he has died; why should I fast? Can I bring him back again? I shall go to him, but he will not return to me." (2 Samuel 12:23)
Thus He remembered that they were but flesh, A wind that passes and does not return. (Psalm 78:39)
This is an evil in all that is done under the sun, that there is one fate for all men. Furthermore, the hearts of the sons of men are full of evil, and insanity is in their hearts throughout their lives. Afterwards they go to the dead. For whoever is joined with all the living, there is hope; surely a live dog is better than a dead lion. For the living know they will die; but the dead do not know anything, nor have they any longer a reward, for their memory is forgotten. Indeed their love, their hate, and their zeal have already perished, and they will no longer have a share in all that is done under the sun. (Ecclesiastes 9:3-6)
This is what the LORD says-- he who made a way through the sea, a path through the mighty waters, who drew out the chariots and horses, the army and reinforcements together, and they lay there, never to rise again, extinguished, snuffed out like a wick. (Isaiah 43:16-17)
For thus says the LORD in regard to Shallum the son of Josiah, king of Judah, who became king in the place of Josiah his father, who went forth from this place, "He will never return there; but in the place where they led him captive, there he will die and not see this land again. (Jeremiah 22:11-12)
then I will bring you down with those who go down to the pit, to the people of long ago. I will make you dwell in the earth below, as in ancient ruins, with those who go down to the pit, and you will not return or take your place in the land of the living. (Ezekiel 26:20) - When I tried to understand all this, it was oppressive to me till I entered the sanctuary of God; then I understood their final destiny. Surely you place them on slippery ground; you cast them down to ruin. How suddenly are they destroyed, completely swept away by terrors! (Psalm 73:17-19)
when men are afraid of heights and of dangers in the streets; when the almond tree blossoms and the grasshopper drags himself along and desire no longer is stirred. Then man goes to his eternal home and mourners go about the streets. (Ecclesiastes 12:5) - "But you were full of judgment on the wicked; Judgment and justice take hold of you. "Beware that wrath does not entice you to scoffing; And do not let the greatness of the ransom turn you aside. "Will your riches keep you from distress, Or all the forces of your strength? "Do not long for the night, When people vanish in their place. "Be careful, do not turn to evil, For you have preferred this to affliction. (Job 36:17-21)
- The LORD said to Satan, "Have you considered My servant Job? For there is no one like him on the earth, a blameless and upright man, fearing God and turning away from evil." Then Satan answered the LORD, "Does Job fear God for nothing? "Have You not made a hedge about him and his house and all that he has, on every side? You have blessed the work of his hands, and his possessions have increased in the land. "But put forth Your hand now and touch all that he has; he will surely curse You to Your face." Then the LORD said to Satan, "Behold, all that he has is in your power, only do not put forth your hand on him." So Satan departed from the presence of the LORD. (Job 1:8-12)
So the LORD said to Satan, "Behold, he is in your power, only spare his life." Then Satan went out from the presence of the LORD and smote Job with sore boils from the sole of his foot to the crown of his head. (Job 2:6-7) - The LORD said to Satan, "Have you considered My servant Job? For there is no one like him on the earth, a blameless and upright man, fearing God and turning away from evil." (Job 1:8)
- Then the LORD answered Job out of the whirlwind and said, "Who is this that darkens counsel By words without knowledge? (Job 38:1-2)
0 nhận xét:
Cảm ơn bạn đã nhận xét. Nguyện Chúa ban phước cho bạn.